„Słodkie lisa ucha berety” – czyli jak AliExpress wykorzystuje unikalne cechy marki w swojej komunikacji?

 

Zakupy na AliExpress to doświadczenie niespotykane w innych sklepach internetowych. Współtworzone jest na równi przez markę, sam serwis, jego jedyny w swoim rodzaju interfejs, kolosalną bazę produktów, sposób dostawy oraz samych użytkowników. Jak AliExpress wykorzystuje to w swojej komunikacji w mediach społecznościowych?

 

Kapcie w kształcie różowych świnek to „krótkie futro pluszowe”, pokrowiec na pilota to „zdalnego sterowania osłona”, a szczotka do włosów ze skrytką (!) – „grzebień z tajemnicy przedziału”. Brzmi intrygująco? Takie właśnie opisy zdjęć można znaleźć na polskich profilach marki.

 

Komunikacja spójna z marką

Celem nowej koncepcji komunikacji na Facebooku oraz Instagramie jest przede wszystkim spójność z charakterem platformy i jej postrzegania wśród użytkowników. Na AliExpress odkryć można zarówno brelok do kluczy za $0.90 jak i złoty tron za $1 700. Wokół marki spontanicznie wytworzyły się społeczności, które wymieniają się linkami do polecanych i sprawdzonych produktów czy kuponami zniżkowymi. Komunikacja zachęca więc użytkowników do radosnej i beztroskiej zabawy zakupami oraz do „odkrywania” milionów produktów. Za sprawą naszej komunikacji chcieliśmy wzmocnić obraz marki w świadomości użytkowników pokazując, że AliExpress ma też dystans do samego siebie i w SoMe liczy się autentyczność. – mówi Olga Zambon, Business Development Expert w Alibaba Group.

 

Produkt na głównym miejscu

Nietypowy, zaskakujący koncept nie zapomina o tym, co najważniejsze – wciąż to produkt jest na pierwszym planie. W przypadku AliExpress słowa Winstona Grooma “życie jest jak pudełko czekoladek” nabierają nowego znaczenia. Nawet szukając “zwykłego” przedmiotu zawsze trafimy na coś nietypowego. W swoich kanałach w mediach społecznościowych marka pokazuje produkty wyselekcjonowane spośród setek tysięcy artykułów z dziesiątek kategorii dostępnych w sklepie internetowym. Wybieramy produkty z potencjałem memetycznym, dopasowane kontekstowo chociażby do pory roku, świąt okazjonalnych lub aktualnych trendów – mówi Aleksandra Zasławska z agencji Monday odpowiedzialnej za nową koncepcję komunikacji marki.

 

Translator, który stał się inspiracją

 

Za tłumaczeniem opisów produktów dostępnych na AliExpress stoi translator, który zwykły opis zamienia w poezję. Beret z uszami, który podpisany jest jako „słodkie lisa ucha berety” to fragment opisu wzięty bezpośrednio ze strony produktu. Podobne tłumaczenia są dobrze znane wszystkim użytkownikom sklepu – to właśnie one stały się inspiracją dla całej komunikacji. Dodatkowo opisy postów kontekstowo łączą się z prezentowanym produktem.

 

Nowa koncepcja spotkała się z wieloma pozytywnymi reakcjami wśród odbiorców. Użytkownicy chwalą markę za dystans do siebie, wchodzą w interakcję, co wpływa na zasięg i zaangażowanie na profilach marki. Idea została także zauważona i doceniona przez ekspertów – agencja komunikacji Monday otrzymała za nią wyróżnienie w tegorocznej edycji konkursu niezależnej kreacji w reklamie - Kreatura 2019.